Ook tijdens mijn lessen maak ik veel gebruik van muziek. Bij
de beginners maak ik bijvoorbeeld een gatentekst
van una canzone, een lied. Al
luisterend vullen zij de ontbrekende woorden in: een leuke en leerzame oefening
voor zowel luistervaardigheid als schrijfvaardigheid, waarmee bovendien de
woordenschat flink uitgebreid wordt. Voor deze oefening gebruik ik vaak het
nummer Per te van Jovanotti, omdat de
zinnen eindigen op woorden die voor de beginnende student makkelijk te
begrijpen zijn. De docent kan de songtekst vervolgens ook samen met de groep vertalen.
Maar ook voor de complexere grammatica kun je als docent
gebruikmaken van muziek. Zo bestuderen mijn vijfdejaars van de
Volksuniversiteit in Utrecht momenteel de ingewikkelde periodo ipotetico, een pittig stukje grammatica dat menig student
tot wanhoop drijft. Se si potesse non
morire van de Italiaanse poprockgroep Modà bood uitkomst: niet alleen
vonden mijn studenten het een mooi nummer en een leuke oefening, maar aan het
eind van de les begrepen ze de stof veel beter!
Ik vind het belangrijk om gevarieerde lessen aan te bieden, zodat de studenten op verschillende manieren gestimuleerd worden en gemotiveerd blijven. Muziek helpt daarbij!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten